Friday, December 31, 2010

Bagi yang sedang bercinta / jatuh hati pada seseorang tapi xmampu nak berkahwin, tolonglah bace yee…


by Hafizul Sobrie on Friday, December 31, 2010 at 10:46am
1. Saya da jatuh hati kat die la… camne lak ni?

“Dan kahwinkanlah orang-orang yang sendirian (bujang) di antara kamu”.
Surah An-Nur: 32 

"Nikah adalah sunnahku (jalan agamaku), maka barangsiapa yang cintakan agamaku hendaklah dia menjalankan sunahku itu”.
Riwayat Abu Ya’la dari Ibnu Abbas 

“Berkahwinlah supaya kamu menjadi ramai, bahawasanya aku bermegah-megah dengan kamu akan segala umat pada hari kiamat hingga dengan anak yang gugur dari perut ibunya”.
Riwayat Abu Bakar bin Mardawiyah dari Ibnu Umar

2. Tapi saya x cukup duit laaaa nak kawin….  Huhu

“Dan orang-orang yang tidak mampu kahwin hendaklah menjaga kesucian (diri)nya, sehingga Allah memampukan mereka dengan karunia-Nya”.
 Surah An-Nur : 33

Rasulullah S.A.W bersabda :
“Wahai kaum pemuda! Barang siapa di antara kamu sekelian yang sudah mampu memberi nafkah, maka hendaklah ia menikah, kerana sesungguhnya menikah itu lebih dapat menahan pandangan mata dan melindungi kemaluan (alat kelamin). Dan barang siapa yang belum mampu, maka hendaklah ia berpuasa, karena puasa itu dapat menjadi penawar bagi nafsu”.

3. Memang saya xcukup duit / xmampu nak kahwin, tapi kalau saya diam je, nanti kena “kebas” lak ngn org lain.…

Musa berkata kepada kaumnya: "Mohonlah pertolongan kepada Allah dan bersabarlah; sesungguhnya bumi (ini) kepunyaan Allah; dipusakakan-Nya kepada siapa yang dihendaki-Nya dari hamba-hamba-Nya. Dan kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertakwa." 
Surah Al-A’raf : 128

“Sesungguhnya Allah pasti menolong orang yang menolong (agama)-Nya.Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kuat lagi Maha Perkasa”
Surah Al-Hajj : 40

“Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan”.
Surah Alam Nasyrah : 5-6

Dikisahkan ketika tiba musim untuk memetik buah tamar, para sahabat r.a tidak sempat untuk memetik buah tamar kerana panggilan jihad daripada Rasulullah S.A.W. Lantaran itu, mereka meninggalkan kebun tamar mereka tanpa dipetik. Setelah berbulan mereka pergi berjihad, alangkah gembiranya hati mereka kerana Allah S.W.T masih lagi memelihara buah tamar mereka seolah-olah mereka meninggalkan kebun mereka semalaman.

Jika tentang kisah tamar Allah mampu memelihara, bagaimana pula tentang orang yang kita minat? Bertaqwa kepada-Nya, nescaya Allah juga mampu pelihara dia untuk dijadikan dia sbg jodoh kamu..


4. Tapi saya da syok kat dia.. I can’t live without him/her.. 

“Katakanlah kepada orang lelaki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandanganya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat”.
 Surah An-Nur : 30

“Kemudian Kami jadikan kamu berada di atas suatu syariat (peraturan) dari urusan (agama itu), maka ikutilah syariat itu dan janganlah kamu ikuti hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui”. 
Surah Al-Jatsiyah : 18

 “Orang yang berjihad itu ialah mereka yang berjihad menentang nafsunya”.
Riwayat Bukhari

5. Ala.. saya bercinta bukan slalu pon dapat jumpa dia.. dia duduk jauh.. ktorang xpenah pon berdua-duaan…

“Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk”.
Surah Al-Isra : 32

“Pandangan adalah panah beracun dari panah-pandah Iblis. Barangsiapa yang menundukkan pandangannya dari keelokkan wanita yang cantik karena Allah, maka Allah akan mewariskan dalam hatinya manisnya iman sampai hari kiamat”.                  
Musnad Ahmad

“Mata boleh berzina dengan melihat, lidah boleh berzina dengan bercakap, tangan boleh berzina dengan berpegangan. Kaki boleh berzina dengan berjalan ke arah tempat maksiat. Hati pula boleh berzina dgn merindui, mengingati dan membayangi si dia”.
Riwayat Bukhari Muslim

6. Tapi saya bukan hensem/ lawa mana pun, saya pun risau saya xde jodoh.. saya rasa cuma dia seorang je yang boleh terima saya..

“Maha Suci Tuhan Yang telah menciptakan makhluk-makhluk semuanya berpasangan, samada dari yang ditumbuhkan oleh bumi atau dari diri mereka ataupun dari apa yang mereka tidak mengetahuinya”.
Surah Yasin : 36

“Dan Yang menciptakan semua yang berpasang-pasangan dan menjadikan untukmu kapal dan binatang ternak yang kamu tunggangi”.
Surah Az-Zukhruf : 12

“Diantara tanda-tanda kekuasaan Allah ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antara kamu rasa kasih dan sayang”.
Surah Ar-Rum : 21

7.  Rasa macam susah jek nak cari jodoh.. give up lah saya camni!

Abdullah Ibnu MAs’ud pernah berkata :
“Seandainya umurku hanya tinggal 10 hari sahaja untuk aku hidup, nescaya yang ku sukai ialah berkahwin supaya aku tidak menemui Allah s.w.t.  (mati) dalam keadaan aku bujang”.

Dari Aisyah r.a. dari Rasulullah s.a.w., baginda telah bersabda :
“Barangsiapa yang mempunyai keluasan rezeki hendaklah berkahwin”.
Riwayat Ibnu Majah.

Rasulullah s.a.w. telah bersabda:
"Barangsiapa yang tidak beristeri kerana takutkan kepapaan maka dia bukan dari golongan kami”.
                                                                                    Riwayat Abu Mansur Al-Dailami

Kesimpulan :
Cinta itu fitrah manusia, tapi jangan dijadikan ianya alas an untuk kita bercinta tanpa batasan.  Kalau mampu, segera lah berkahwin. Kalau x mampu? Tahanlah nafsu!

Thursday, December 30, 2010

Kerana 10 Sen | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Kerana 10 Sen | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Sunday, December 26, 2010

Pemadam dan Pensil

Pemadam dan Pensil


Pensil : Maafkan aku, kawan.

Pemadam : Kenapa, kawan? Kamu tidak berbuat salah padaku.

Pensil : Maafkan aku kerana telah menyakitimu, kawan. Bila saja aku terbuat silap, kau selalu ada untuk memadamkan. Sedang kesilapan aku hilang, kamu hilang sebahagian dirimu, kawan. Semakin kecil dan kecil.

Pemadam : Ya, tidak mengapa, kawan. Kamu tahu, memang itu tujuan hidupku, untuk membantumu ketika kamu memerlukan aku. Dan aku tahu, suatu masa nanti aku akan pergi. Ketika itu kamu akan mendapat teman baru. Usah risau, kawan. Aku sukakannya!




Dengan cara apa hidup kita akan termaknai?

Pensil : Kawan, aku sayang kamu! :)

Sekali lagi, dengan cara apa hidup kita akan termaknai?

Pemadam : Dan kamu, tulislah kepada dunia, kawan. Biar kehilangan aku termakna.

Maka dengan cara apa hidup kita akan termaknai, kalau bukan untuk memberi sebanyaknya?

Buatmu Hawa

Saturday, December 25, 2010

Never Give Up





Allah s.w.t berfirman “Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdo`a apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah)-Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.” QS. al-Baqarah; 2/186

Friday, July 9, 2010

Every Night & Every Day

Monday, July 5, 2010

10 WASIAT HASSAN AL-BANNA


10 WASIAT HASSAN AL-BANNA 
 
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.


1)Wahai kawanku,
Segeralah tunaikan solat di awal waktu.

2)Wahai kawanku, 
Bacalah al-Quran dan cuba memerhati mesejnya.

3)Wahai kawanku, 
Dorongkanlah diri untuk menguasai Bahasa al-Quran Mulakan dulu walaupun sepatah perkataan

4)Wahai kawanku, 
Usahlah bertarung idea tanpa adabnya

5)Wahai kawanku, 
Senyumlah selalu tapi bersederhanalah dalam ketawa

6)Wahai kawanku, 
Seriuslah selalu dan berguraulah berpatutan

7)Wahai kawanku, 
Kawallah nada suaramu Setakat yang diperlukan oleh pendengar di depanmu

8)Wahai kawanku, 
Usahlah umpat mengumpat 

9)Wahai kawanku, 
Luaskanlah interaksimu dengan umat manusia

10)Wahai kawanku, 
Maksimumkanlah faedah waktu anda dan Tolonglah orang lain supaya manfaatkan masa

Muhammad Ali Quotes

I hated every minute of training, but I said, "Don't quit. Suffer now and live the rest of your life as a champion." 
Muhammad Ali

Sunday, June 20, 2010

HEART

Jangan Mengeluh

Mengapa Mengeluh?
www.iluvislam.com
Dihantar oleh: anaUkhwat35
Editor: Rasailul Ashwaq



Kita selalu bertanya dan al-Quran telah menjawabnya.
Kita bertanya: Kenapa aku diuji?
Quran menjawab, "Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan."Kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar, dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta." (Surah al-Ankabut: 2-3)

Kita bertanya: Kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan?
Quran menjawab, "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (Surah al-Baqarah: 216)

Kita bertanya: Kenapa ujian seberat ini?
Quran menjawab, "Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." (Surah al-Baqarah: 286)

Kita bertanya: Kenapa kita rasa kecewa?
Quran menjawab, "Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." (Surah Ali Imran: 139)

Kita bertanya: Bagaimana harus aku menghadapinya?
Quran menjawab, "Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang, dan sesungguhnya sembahyang itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk." (Surah al-Baqarah: 45)

Kita bertanya: Kepada siapakah harus aku berharap?
Quran menjawab, "Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain daripadaNya. Hanya kepadaNya aku bertawakal." (Surah at-Taubah: 129)

Kita bertanya: Apa yang aku dapat daripada semua ujian ini?
Quran menjawab, "Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka." (Surah at-Taubah: 111)

Kita berkata: Aku sedih!
Quran menjawab, "Dan demikianlah keadaan hari-hari (kejayaan dan kesedihan) Kami pergilirkan di antara manusia (supaya menjadi pengajaran)." (Surah Ali Imran: 140)

Kita berkata: Aku tak tahan!
Quran menjawab, "...dan janganlah kamu berputus asa dengan rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." (Surah Yusuf: 87)

Kita berkata: Sampai bilakah aku akan merana begini?
Quran menjawab, "Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan." (Surah al-Insyirah: 5-6)



Orang yang paling kuat sebenarnya adalah orang yang sabar. Tanpa kesabaran yang ditunjangi akal waras dan iman kental, kita pasti tidak dapat bangkit apabila menerima pukulan takdir. Walhal sesuatu bala itu juga nikmat buat kita, hambaNya. Tegal di sebalik musibah yang menimpa, jarang sekali kita mengintai hikmahnya.


Ayat Seribu Dinar

"Barang siapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan barang siapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu." (Surah at-Talaq: 2-3)

Sumber: Dipetik daripada Curahan Cinta Niagara karya Maya Iris.

Nota: Artikel ini diulang siar.

BERTUDUNG

Bertudung? Kau Sudah Bertudung?
www.iluvislam.com
Oleh : Miss Diba
Editor : doraemong13


Sudah hampir setahun aku memakai tudung. Dan selama setahun juga soalan dan kata-kata ini diajukan padaku:

   “Wah, dah bertudung! Kenapa kau bertudung?”.    “Apa mimpi kau bertudung?”
    “Baguslah kau dah insaf, macam poyo!”.
    “Macam baik sangat pakai tudung.”.
    “Aku rasa kau lagi cantik tak bertudung”.
    “Bertudung bukan untuk orang kampung je ke?”

Macam-macam kerenah telah ku jumpa, tapi paling best sekali yang berkata begini pada ku, “Baru MASUK ISLAM ke kak?”.
Dan kenapa aku memilih untuk bertudung? Biar aku kongsikan bersama mengapa aku bertudung.

Peristiwa Pertama
Hampir setahun lalu, aku duduk berhampiran tingkap, memandang ke luar. Aku melihat burung-burung yang berterbangan dan awan yang biru di kaki langit. Tiba-tiba hatiku berdetik, kalau suatu hari nanti jika aku ditimpa masalah macam mana ye? Adakah kawan-kawanku akan bersama denganku? Atau mereka akan menjauhkan diri? Hampir sejam aku memikirkan jawapannya. Dan dengan itu, hatiku berdetik, apabila aku dilanda masalah, kawan-kawanku mungkin lari, tetapi Allah sentiasa bersamaku. Dia sentiasa bersama hamba-hambanya.



"..cukuplah Allah menjadi penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik pelindung, maka mereka kembali dengan nikmat dan kurnia (yang besar) daripada Allah, mereka tidak mendapat bencana apa-apa, mereka mengikuti keredhaan Allah. Dan Allah mempunyai kurnia yang besar."
(Ali -Imran:173-174)


Peristiwa Kedua
Aku membaca sebuah berita kematian. Seorang pemuda, yang lebih muda dariku, meninggal dunia (sebab kematian tidak diingati). Hatiku berdetik, bagaimana aku kelak di dalam kubur, pasti aku diazab dengan azab yang paling pedih. Kerana amalanku tidak sebagus mana.


Peristiwa Ketiga
Aku melihat berita di televisyen. Kisah seorang remaja wanita yang rosak akhlaknya. Aku melihat, ibubapa remaja tersebut menangis semahu-mahunya megenang perilaku anaknya. Aku menjadi sebak. Lantas terdetik di hatiku, bagaimana anakku kelak, akan beginikah sikapnya nanti?
Rentetan-rentetan ini yang membuka hatiku untuk bertudung. Agar aku mendapat keredhaan Allah. Apabila aku bertudung aku merasa ketenangan. Ketenangan yang ku cari selama ini. Diriku tidak sempurna mana, kerana aku insan biasa, yang punya kelemahan, yang punya kekurangan. Aku masih memperbaiki kelemahan diri. Dekatkanlah diri dengan penciptamu, kerana di situ ketenanganmu. Peganglah pada tali yang satu, tali agamamu, kerana tali agamamu tidak akan putus dan ia akan membantumu.
Jadi selepas ini, aku berharap tidak akan ada lagi yang bertanya mengapa aku bertudung. Sebaliknya, ucapkanlah Alhamdullilah apabila melihat perubahanku.


*Sumber: Dipetik Daripada Blog Penulis

Buat Insan Yang Di Uji

Buat Insan Yang Diuji
www.iLuvislam.com
Oleh: shi_xunia
Editor: niahani






Ya Allah, dunia yang Engkau hamparkan ini indah, tetapi durinya sering menusuk. Nikmat yang Kau berikan takkan dapat untukku menghitungnya. Tetapi ya Allah, hambaMu ini sering alpa dan lena dek buaian mimpi yang tak sudah. Ya Allah, ujian yang Engkau berikan terasa begitu memeritkan, kadangkala ianya menguji kesabaran dan keimananku yang terkadang nipis, senipis kulit bawang. Ya Allah, jika ini ujian yang pantas untukku lalui, bantulah aku. Agar aku tidak tersasar dari jalanMu. Agar aku bisa bersyukur dengan ujianMu ini ya Allah.


Buat insan yang diuji, bersabarlah, sesungguhnya Allah bersama-sama kamu. Percayalah, Allah mendengar segala tangisan dan kesedihanmu itu. Ingatlah ujian Allah ini bukan satu penyiksaan, tetapi hakikatnya engkaulah insan yang terpilih. Engkaulah insan yang layak menerima rahmat dan keredhaanNya, sekiranya engkau sabar dan redha. Firman Allah dalam surah Al-Baqarah, ayat 214:






Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada ugama Allah).




Terimalah takdir yang telah ditetapkan Allah untukmu wahai insan. Terimalah dengan hati yang terbuka, berlapang dadalah kamu dengan segala ketentuanNya. Kerana pasti akan ada kemanisan disebalik kepahitan yang engkau rasai.Wahai insan yang diuji, jangan sekali engkau merasa keseorangan. Sungguh, Allah sentiasa bersamamu. Setiap derita yang engkau lalui itu sering diiringi rahmat ujianNya, maka bersabarlah dan tabahlah. Firman Allah dalam surah Al-Furqan, ayat 20:







Dan Kami tidak mengutus Rasul-rasul sebelummu (wahai Muhammad) melainkan orang-orang yang tentu makan minum dan berjalan di pasar-pasar, dan Kami jadikan sebahagian dari kamu sebagai ujian dan cubaan bagi sebahagian yang lain, supaya ternyata adakah kamu dapat bersabar (menghadapi ujian itu)? Dan (ingatlah) adalah Tuhanmu sentiasa Melihat (akan keadaan makhluk-makhlukNya).




Untuk insan yang diuji, sedang ramai teman-temanmu yang lalai diuji dengan kesenangan dan kekayaan mereka, tetapi engkau diuji dengan derita dan kesengsaraan. Sedarkah engkau wahai insan terpilih, engkaulah yang bertuah dan beruntung, kerana ujian yang diberikanNya membuatkan Engkau semakin dekat denganNya.Tidakkah engkau melihatnya? Tidakkah engkau menyadarinya? Bersyukurlah, bersyukurlah, bersyukurlah wahai insan yang dikasihi Allah.




Sunday, June 6, 2010

Sahabat (◕‿-)


Masa berubah..zaman berubah...manusia berubah...semua berubah..ada antara kita yang perubahannya menjadi yang lebiy baek...ada juga antara kita memilih jalan yang laen...kenapa semua itu berubah...kenapa kenapa dan kenapa...persoalan yang mungkin tidak mudah untuk dirungkai...
Apa pun perubahan kita...ingatlah...kita akan kembali kepadan-Nya..jagalah nikmat yang telah DIA kurniakan...nikmatnya terlalu banyak tetapi sedikit sekali kita bersyukur...

"Dan sekiranya kamu menghitung nikmat Allah, nescaya tidak dapat menghitungnya. Sesungguhnya Tuhan itu Maha Pengampun dan Maha Penyayang.” -
(Surah an-Nahl, ayat 18)

Jagalah diri kalian wahai sahabat...sama-sama kita saling ingat mengingati...sama sama antara kita saling menyayangi...

Dengan menyebut nama Allah, Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.[Surah Al-'Asr Ayat 1-3]

Saturday, June 5, 2010

REUNION DORM SZ 06/07

Kesan istighfar

Hadith :
Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang sentiasa beristighfar maka Allah akan menjadikan baginya setiap kesusahan itu ada jalan keluar dan pada setiap kesempitan ada cara mengatasinya serta memberikan rezeki kepadanya daripada sumber yang tidak disangka-sangka.”

Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Islam menggalakkan kita agar memperbanyakkan beristighfar, selalu bertaubat kerana sebagai manusia biasa kita tidak terlepas daripada dosa. Rasulullah s.a.w sendiri sentiasa beristighfar lebih 70 kali setiap hari sedangkan baginda merupakan seorang rasul yang maksum atau dipelihara daripada dosa besar dan kecil.

2. Orang yang sentiasa beristighfar kepada Allah akan merasakan dirinya sentiasa dekat kepadnya-Nya. Bahkan akan timbul perasaan tenang dan dapat mengecapi hidup dengan penuh rasa yakin serta bebas daripada perasaan putus asa atau lemah.

3. Dosa itu adalah penyakit dan ubatnya adalah istighfar. Oleh itu bagi mengelakkan hati daripada lalai seseorang itu hendaklah sentiasa membanyakkan istighfar. Ini kerana kita tidak mengetahui bilakah masanya keampunan daripada Allah itu akan berlaku.

Wallahu'alam.

Friday, April 9, 2010

::: RiNdOoo bLog mRsm...:::

Lame x uPdaTe
xdop mase waaaaaaaaaaaaaaaa
petang tadi exam end of module
InsyaAllah & Alhamdulillah soalan yang common dan yang memang wajar di tanya..



semalam ad tazkirah..dengar para sahabat bercerita tentang seorang hamba Allah yang daif dan seorang wali..

seorang hamba Allah yang daif  itu bertanya kepada Wali Allah,

"Mengapa jika kamu memohon kepada Allah, Allah akan memperkenankan permohonanmu dengan begitu mudah?"

Wali itu hanya tersenyum tanpa memberi sebarang jawapan.Pada suatau hari, hamba Allah yang daif itu menaiki sebuah sampan untuk pergi ke sebuah pulau..Kebetulan pada waktu yang sama, wali Allah itu juga ingin pergi ke pulau tersebut..

Wali Allah meminta kebenaran hamba Allah yang daif itu untuk menaiki sampannya..

"Bolehkah kamu menumpangkan aku ke pulau itu?"

Hamba Allah yang daif ini membenarkan si wali tersebut menumpang sampannya..

walaubagaimanapun, satu keadaan yang tidak terduga berlaku di tengah-tengah laut. Si wali Allah tersebut menolak hamba Allah yang daif itu ke dalam laut..

Hamba Allah yang daif itu begitu terkejut dan tergapai-gapai di dalam laut meminta tolong untuk diselamatkan. Dalam keadaan takut itu, si hamba allah yang daif ini tidak putus-putus berdoa kepada Allah meminta agar diselamatkan. Pada waktu yang sama dia masih juga berusaha untuk menyelamatkan diri daripada tenggelam. Walaubagaimanapun di dalam hati hamba Allah yang daif itu masih tercalit sebuah ketakutan terhadap perkara yang tidak terduga yang mungkin bakal berlaku..

Setelah itu, hamba Allah yang daif itu di selamatkan oleh wali tersebut. Si hamba Allah yang daif itu begitu marah kepadanya..

"Mengapa kamu tergamak melakukan itu terhadapku?"

Kata si wali Allah tersebut,

"Begitulah caraku berdoa ketika memohon kepada Allah..seperti mana cara engkau berdoa memohon pertolongan Allah sewaktu engkau terkapai-kapai meminta bantuan disamping kamu berusaha untuk mendapatkan pertolongan darinya dan di dalam hatimu terdapat perasaan takut dan mengharap"...

   

Tuesday, March 23, 2010

:: ARNAB & KURA_KURA ::

kite memang da biase dengar cite arnab & kura-kura kan..tapi...as we grew older, version cerita nie pun berubah..jom kite renung-renungkan...sejenak..



Dalam sebuah hutan di pinggir sebuah kampung, tinggal seekor arnab dan seekor kura-kura yang telah lanjut umurnya.
Walaubagaimanapun, mereka saling tidak menyenangi antara satu sama lain.
 Pada suatu hari, arnab telah mengajak kura-kura untuk berlumba. Setelah tiba di tempat pada waktu yang ditetapkan, maka bermulalah perlumbaan itu.
Arnab yang pantas lariannya berasa angkuh lantas tertido dalam perjalanan.
Dalam pertandingan itu, arnab telah tertewas. Lantaran tidak berpuas hati, arnab sekali lagi mengajak kura-kura untuk berlumba.
 Kura-kura setuju.
Maka pertandingan diadakan sekali lagi.
dan ternyata, arnab menang dalam pertandingan kali ini.
 Namun, kura-kura tidak berpuas hati.
Kura-kura mencabar arnab mengadakan pertandingan lagi tetapi jalan yang berbeza yakni melalui sungai.
Arnab yang angkuh itu bersetuju kerana berasa yakin & mampu untuk menghadapi sebarang halangan.
Setelah tiba di sebuah sungai, pertandingan dimulakan.
Kura-kura bergerak perlahan di dalam air namun arnab masih lagi tidak memulakan lariannnya.
Dalam pertandingan kali ini, arnab telah tertewas lagi.
Dan sekali lagi, arnab tidak berpuas hati dan ingin mengadakan pertandingan sekali lagi.
Persetujuan telah dicapai.
Arnab & kura-kura akan bertanding lagi.
Namun, kali ini..sewaktu melalui sungai,
"Arnab, ko naek la atas badanku, agar kita cepat sampai ke seberang" pinta kura-kura pada arnab tersebut.
keegoannya sebagai binatang pantas pudar..
Setibanya di seberang,
"Kura-kura, naek la ke atas badanku, agar kita cepat sampai ke destinasi"
Arnab berlari laju bersama kura-kura di atas belakangnya..
Maka, pada pertandingan kali ini, arnab dan kura-kura selamat tiba ke destinasi meraih kejayaan bersama..



Moral of the story :

1) Yang cepat bantu membantulah yang lambat

2) Yang mempunyai kelebihan jangan lah egomu terlalu tinggi kerana kita tidak mampu hidup di dunia ini sendirian

3) yang lambat, berusahalah untuk maju ke hadapan..masih ada cara, ruang dan peluang untuk kalian menonjolkan diri

4) berkerjasamalah bagi meraih kejayaan

5) Failure we face, success we share!

6) Gudluck!!

Sunday, March 21, 2010

:: LifE LOnG LeaRninG ::

:: LivE LiFe ::

:: FINALE ::


ukm medic 1st year
doa daripada kalian amat diperlukan

:: sahabaT ::

Thursday, March 18, 2010

:: usaH puTus asa ::

Usah Putus Asa

Jika kau merasa lelah dan tak berdaya dari usaha yang sepertinya sia-sia...
Allah SWT tahu betapa keras engkau sudah berusaha.

Ketika kau sudah menangis sekian lama dan hatimu masih terasa pedihnya...
Allah SWT sudahpun menghitung airmatamu.

Jika kau fikir bahawa hidupmu sedang menunggu sesuatu dan waktu terasa berlalu begitu sahaja ...
Allah SWT sedang menunggu bersama denganmu.

Ketika kau merasa sendirian dan teman-temanmu terlalu sibuk untuk menghubungimu...
Allah SWT selalu berada disampingmu.

Ketika kau fikir bahawa kau sudah mencuba segala-galanya dan tidak tahu hendak membuat keputusan ...
Allah SWT punya jawapannya.

Ketika segala sesuatu menjadi tidak masuk akal dan kau mula merasa tertekan...
Allah SWT dapat menenangkanmu.
Jika tiba-tiba kau dapat melihat jejak-jejak harapan...
Allah SWT sedang berbisik kepadamu.

Ketika segala sesuatu berjalan lancar dan kau merasa ingin mengucapkan kesyukuran,
Allah SWT telah memberkatimu.
Ketika sesuatu yang indah terjadi dan kau dipenuhi ketakjuban,
Allah SWT telah tersenyum kepadamu.

Ketika kau memiliki tujuan untuk dipenuhi dan mimpi untuk digenapi,
Allah SWT sudah membuka matamu dan memanggilmu dengan namamu.

Maka ingatlah..walau dimanapun, atau kemanapun kau menghadap...
Allah SWT

Wednesday, March 17, 2010

:: 5B oH 5B ::

waaaaaaaaaa
RinDu 5B sangaT
kat 5B ada
pResiden : saidi
yang jawaTan-jaWatan laEn luPe da
eh
ingaT g ingaT g
suHa jadIk benDahaRi
aRwaH tcR RuhiL piLih
sebab
sUha peMaLu
haHa
aDe 6 gRoup laM 5B

faKh
saIdi
piPah
waNi
sHima
sYera kL
MazNi
daYah
aYu
Mc Chah
kak cHah
faUza
daLilah
faTin
kaK biE
sUmaYyah
izZa
haziLah
iJe
sUha
IrwaNi
RosNi

5B
sELamE nYEr lam ingaTan

bez sangat duK kaT beLakaNG
adE kipas
waLaupUn temPat bersEpaH
but
who caRes
kan...

:: lyfE liKe tHis ::


No maTteR how busY u aRe
maKe suRe u havE tYmE foR youR lovEd oNes
~ We luv Allah ~

:: Life is a Wheel ::

Sometimes,

We will feel helpless,
We will feel lost,
We will feel down,

But,
There is always someone watching over us.

Sometimes,

We will feel hopeless,
We will feel unfair,
We will feel sad,
Life is nothing,
Life is difficult,
Life is a struggle

Sometimes,

We do not know where to go,
We do not know where to hide,
We do not know who our friends are,
Even do not know who our enemies are.

Sometimes,

They keep pulling us down,
They keep making us sad,
They keep smiling badly at us,
They keep blaming us,
We are nothing for them.

Sometimes,

We have to sacrifice,
We have to change,
We have to pretend,
We have to be strong,
We have to be stubborn,
Never shows our tears.

However,

Sometimes,

We have to reflect on ourselves,
We are imperfect human being,
We have done many mistakes,
We have done many stupid mistakes.

And,
Sometimes,

Luck is not in our side,
We have struggle a lot,

But,
We cannot change the destiny,
We will return to our Creator afterwards.

However,

Sometimes,

We have to understand others,

Then,
They will understand us afterwards
We have to befriend with others,

Then,
They will befriend with us,
We have to love others,

Then,
They will love us too,
We have to accept others,

Then,
They will accept us who we are.

However,

Sometimes,

We have to be on our own,
We have to believe in ourselves,
We have to be who we are,
We have to believe in our conscience.
We have to believe in others,

Among all,
We have to believe in God,
May Allah bless us


oh lyfE..

Monday, March 15, 2010

:: kEpaDa seMUa waRga pElajaR mrsM kT batcH 06/07 ::

heeeeeeeeeeeeeee

jap ea

nak wat announcement sket

 b4 tue, salam

kalo sape2x terasa ingin menulis kat lam blog nie

korang bley la meminta emel & password dengan
 @
dengan
 @
ngan
 AFIQAH FAUZI dORM SZ
 @
ngan
NASUHA ABDUL AZIZ 5B
@
dengan
sape2x la yang mengetahui tentang blog nie..ea

&
&
and
&

sape2x yang xske blog nie
bley la please kindly leave this page
&
any immature comments
are not allowed
(^&^)V

:: SELaMaT daTaNg ::

Spring Text - http://www.springtext.com


Spring Text - http://www.springtext.com

Sunday, March 14, 2010

:: hOmeRoom ::

:: hOmeRoom ::

:: hOmeRoom ::

:: hOmeRoom ::

:: hOmeRoom ::

:: hOmeRoom ::

:: hOmeRoom ::

:: hOmeRoom ::

:: hOmeRoom ::

:: hOmeRoom ::

:: hOmeRoom ::

:: hOmeRoom ::

:: hOmeRoom ::

:: hOmeRoom ::

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...